Gammalt grepp blir som nytt

SJ AB:s Idol-anställning
”- Vi ville pröva ett nytt sätt genom att möta alla 260 sökanden personligen, i stället för att göra det första urvalet baserat på enbart ett cv, säger Peter Blomqvist, SJs Personaldirektör.”
Intranätet: Nytt grepp med personligt rekryteringsmöte

Att kalla SJ:s ”nya” grepp för något nytt är historieförfalskning. Att poängtera att man istället för att utgå från meriter och erfarenhet vid nyanställning vill prisge de arbetssökande till den subjektiva godtyckligheten hos en panel löst folk från organisationen är bara att klä upp gamla, unkna idéer i en ny kostym. Tankarna går till industrialiseringens 1800-tal då arbetarna fick samlas vid fabrikernas portar för att sedan slumpmässigt väljas ut för arbete.

Vilka kriterier går SJ AB:s jury på? Hur den sökande ser ut? Vilka floskler om service de lyckas haspla ur sig under sina tre minuter i rampljuset? Hur långt de är villiga att förnedra sig i desperation efter ett arbete? Vad är det som avgör vem som ska bli en av de utvalda?

Att i en tid med hög arbetslöshet, särskilt bland unga som ofta saknar kunskap om sina rättigheter, gå ut med detta ”nya grepp”, är ingenting annat än ett utslag av djupaste cynism från företagets sida. Samtidigt är det ett test av hur långt man kan gå i sina ansträngningar att urholka tryggheten för sina anställda utan repressalier.

Då de nyanställda saknar möjlighet att påverka sin situation måste vi andra som arbetar inom SJ AB göra gemensam sak med dem och visa företagsledningen att vi inte accepterar att våra framtida kollegor behandlas på det här sättet. Det gäller deras villkor, men även våra. Hur kommer våra möjligheter att påverka i framtiden se ut om en stor del av personalstyrkan är timanställda som skrämts till tystnad och lydnad genom det hot som ligger underförstått i deras anställningsform; gör du inte som vi säger blir det inga fler timmar för dig i framtiden.

”– SJ ska bli bäst på ombordservice till våra resenärer och det här är ett spännande nytt grepp. Vi tror att vi kan hitta en målgrupp som normalt inte söker arbete hos oss, säger Håkan Ahl, direktör division Service.”

Vilken är denna målgrupp? Vilka är det som tidigare inte sökt sig till SJ? Vi som arbetar inom företaget vet att bland oss finns människor med alla bakgrunder och med vitt skilda livserfarenheter. Det handlar inte om vilka man anställer, det handlar om hur man vill behandla dessa när de blivit anställda. Det handlar om att de arbetssökande redan från början ska veta att om de inte sjunger det SJ AB vill höra och dansar när SJ AB säger åt dem att dansa så kan varje arbetspass vara det sista. I slutänden är det ju det programmet Idol handlar om; att kämpa för att hålla sig kvar, att inte bli utröstad.