Medan bussarna står still

Medan bussarna står still organiserar förarna den fortsatta strejken. Rapport från strejkkommitténs möte idag.

I samband med förra busstrejken 2008 bildades SBSS, en driftssektion med medlemmar på bussgarage i hela Stockholm. Idag strejkar medlemmarna än en gång för bättre arbetsvillkor. Runt lunchbordet på facklokalen vid Södra Station diskuterar sex bussförare de kommande aktiviteterna.

– Vi borde lägga till en rad i flygbladen om hur upphandlingarna tystar de förare som får nya provanställningar, säger Olle Godenius.

– Ja, precis, och uppmana Kommunal att inte vika sig, flikar Hasse Golkar i.

Det råder tuffa tider för bussförare. Under upphandlingar mellan olika bussbolag sätts anställningsskyddet ur spel.

- Säg att någon har jobbat i tio år på samma linje och ska fortsätta göra samma jobb. Så byts arbetsköparen plötsligt ut. Då har man förlorat sitt anställningsskydd, säger John Nordmark.  

I Stockholm behåller man sin fasta tjänst vid upphandling, men så ser det inte ut på alla håll i landet. John poängterar att otryggheten får allvarliga konsekvenser. Långtidssjukskrivna, fackligt aktiva och andra misshagliga blir lätt bortgallrade. Ett annat problem är att arbetsköparen vill genomföra försämringar i arbetstiderna i utbyte mot löneökning.

- De vill ta bort första kvarten av övertidstillägget och de extra kompdagarna. Men vi förtjänar ju löneökning utan sämre villkor, säger John.

Inför strejken har bussförarna snackat ihop sig och spridit sin arbetsplatstidning Bussarbetaren i Råstagaraget, en arbetsplats där många anställda har problem med så kallade delade turer.

-Vi kan börja arbetsdagen halv fem på morgonen och sluta sju på kvällen. Det är inte rätt och vi måste protestera. Många är rädda att säga ifrån, men hellre en ensam krigare än ett hundra tusen åskådare, som det gamla iranska ordspråket säger, säger Hasse Golkar från Råstagaraget.

Förarna på Råsta har tagit fajten förr. För några år sedan ville företaget avskeda flera anställda som delat ut flygblad på garaget. Sektionen lyckades se till att medlemmarna fick behålla jobben, men flera arbetskamrater i Kommunal fick gå. Det visade sig i efterhand att företaget använt sig av olaglig kameraövervakning för att spionera på förarna i personalutrymmena, ett tilltag som de också blev bötfällda för av Datainspektionen. John Nordmark ler åt minnet.

– Företaget försökte sprida en myt om att det pågick sabotage av däck för att legitimera att samtliga anställda blev filmade på rasterna, men det fick de äta upp  -  i verkligheten var det tydligen nån däckfirma som krånglat, säger han.

När bussförarna enats om en text går John bort till kopiatorn. – Hur många flygblad kan vi trycka, frågar någon. – Så många vi vill, svarar John. Det är ju det här vi har sektionen till.

Text: Emil Boss